torsdag 7 januari 2016

Psykbryt - Folk Som Klagar På Folk Som Klagar 7"EP

(Psykbryt - Folk Som Klagar På Folk Som Klagar 7"EP - Noise Of Sweden) Stockholmsbandet Psykbryt gör sig bäst på en fyra spårs sjutums-EP. Det kanske gäller de flesta band, men här märker jag att musiken fångar mig på ett helt annat sätt än vad den gjorde när jag skulle lyssna in mig på Ursäkta Röran... Eller så är det bandet som blir bättre och bättre helt enkelt. Och hur låter det då alltså? Jo, som en blandning av Antipati, Asta Kask och Dropkick Murphys utan världsmusiklarv. Texterna känns väldigt Stockholmska; det spinns på om SL på klassiskt Antipati-manér, det sjungs om fotboll (Bajen, underförstått) samt mer allmängiltiga bara-för-att grejer som att gnälla på politiker i allmänhet och SD i synnerhet. Det här är ett band Höhnie skulle onanera till, eller som Bandworm/SOTS borde hugga sina svennofila klor i innan dom upplöses enligt gammal god tradition. Till skillnad från åtminstone ett av referens-banden repar ju Psykbryt och kan därmed leverera ordentligt live också. Och, det bär mig lite emot att säga det eftersom basisten framstår som en krystad gnällspik, men det är bitvis riktigt imponerande basspel. Införskaffa.

Inga kommentarer: