onsdag 2 december 2015

Diverse scenkaraktärer summerar 2015 - Jansson (Pretty Shitty Town, Klubb Peking etc)

Paco avrundar 2015 med att låta scenkaraktärer från Sverige och utlandet enligt ett standardiserat formulär och ur ett subkulturellt perspektiv utvärdera 2015. De "intervjuer" som är gjorda med icke svenskspråkiga har jag låtit bli att översätta, såväl för att spara tid som för att inte omedvetet färga svaren.

Jansson är en östgötsk katt som vid sidan av att vara hyfsat nybliven förälder dessutom är delägare i Pretty Shitty Town Records samt arrar spelningar under diverse olika namn. 

Årets bästa släpp: Att välja en skiva är alltid svårt... Personligen tog det ett tag innan jag började lyssna på Bishops Green, men sent om sider skall syndaren vakna. Deras tredje album som kom i våras ”A Chance to Change” är ett fantastiskt album även om man var tvungen att lyssna in sig lite mer än på föregånde skivor.

Årets bästa gig: Spelningarna är navet inom scenen, det är helt klart det som gör allt så förbannat kul. Man får träffa folk, se band lira, köpa skivor mm. Jag vet att oavett i vilken del av scenen man lägger sin kraft på så tar det en jävla massa tid. Vill därför passa på att ge alla er där ute som åker land och rike runt och bidrar till den levande scenen en stor eloge. Det är ni som får oss som arrangerar spelningar att bara vilja fortsätta. Det bästa giget i år vill jag påstå är Bad Manners i Badalona, gubben gick inte bara upp på scen och gjorde vad han skulle, han öste järnet och det lyste verkligen kring honom. Lokalen badade i gjädje, dans, svett och öl! Champions Inc spelningen på Punk Rock Bowling var en höjdare och Last Resort i Oslo blev en klassisk kaotisk spelning med Roi Pearce liggandes mitt i trumsetet. Finns så himla mycket att välja bland, men detta blir min topp 3.

Årets besvikelse/sämsta släpp: Jag vill påstå att jag inte vart på någon dålig spelning i år och dissa plattor bör folk som i alla fall kan hantera ett instrument göra. Det finns dock sämre lokaler, känner dock inte för att hänga ut någon specifik då jag vet hur svårt det är att få tag i bra lokaler man kan vara i. Eftersom jag arranagerar en del gig så vet jag hur svårt det är. Därför är det grymt att se alla klubbar som gör ett fantastiskt jobb, ni vet vilka ni är så ta åt er!

Annan reflektion - vad var typiskt för scenen 2015? Hände något nytt spännande eller tråkigt?  Fanzinet ”Marching On” är något otroligt kul, alltid tyck att det är mer intressant/trevligt att läsa i fysisk form. Nu hoppas vi bara att det lever vidare och än så länge verkar det ju gå riktigt bra. Tragikomiskt är som alltid alla internetkrigare, lägg ner och lägg av. Det ska alltid vara ett hetsande hit och dit om fel och rätt, sluta tryck ner i folks halsar vad man skall tycka eller inte tycka. Båda sidor suger lika mycket kuk.

Vad är dina planer för 2016? Det är mycket spännande nästa år. Arbetet med PSK är som alltid igång året runt och känns som vi även 2016 fått till en riktigt fin line-up med en riktigt fet förfest som kronan på verket. Med Hard And Smart rullar det på (in och beställ från oss) och med Club Peking har vi redan nu 3 bokade och klara gig inför 2016 med det första 23 Januari då Tammerfist, Nya Given och Grebol står på scen, så det känns jävligt inspirerande.

Inga kommentarer: