söndag 22 november 2015

Diverse scenkaraktärer summerar 2015 - Silvere (Projekt 9, Sabotage)


Paco avrundar 2015 med att låta scenkaraktärer från Sverige och utlandet enligt ett standardiserat formulär och ur ett subkulturellt perspektiv utvärdera 2015. De "intervjuer" som är gjorda med icke svenskspråkiga har jag låtit bli att översätta, såväl för att spara tid som för att inte omedvetet färga svaren.

Fransk-Italienar-Svennen Silvere aka Silvio aka Sillen; straight outta Tolbiac something har efter tjänst i franska band som superba Maraboots och första upplagan av omhuldade snäll-oi!-bandet Lion's Law nu bott i Sverige i ett par år och etablerat sig i orkestrar som Projekt 9 och Sabotage.

Årets bästa släpp: Jag köpte väldigt lite Oi!/Punk i år, märkte jag precis nu. Då får du nöja dig med dessa : 

Bästa LP : Violent Reaction - Marching On 
Bästa EP : Rixe - Coups et Blessures 
Bästa Demo : Union of Faith - S/T 

Känner att jag måste nämnas Chaos in Sweden 2 också, mycket bra initiativ/samling, samt Tolbiac's Toads diskografi, för att de är väl det bästa fransk band nånsin + representin' da hood. Annars är No Tolerances "You Walk Alone" den bästa grejer jag har hört i år, men den släpptes inte på fysisk format as we speak. 

Årets bästa gig: Rival Mob + fler (The Hammer, Foreseen, Insist,...) i Eskilstuna och Rixe + Urban Savage i Malmö. Det var också en hel del roliga och bra gig i Stockholm, men dessa två var lätt de bästa. 

Årets besvikelse/sämsta släpp: Jag kan inte komma ihåg nån riktigt besvikelse eller dålig spelning.

Annan reflektion - vad var typiskt för scenen 2015? Hände något nytt spännande eller tråkigt?- Jag kan faktiskt inte tänka på nåt nytt band som jag var väldigt entusiast för i år. Det förhoppningsvis ordnar sig nästa år ! Inte så mycket att klaga om annars ! Eller jo, det finns fortfarande inget band som låter som Vengeances Forward Into War. Det är dåligt. 

Vad är dina planer för 2016? Om allt går bra så ska Projekt 9, det rasifierad bandet jag spelar med, släppa en ny EP nästa år. Förhoppningsvis ska vi också spela mer, framförallt utomlands. Annars tänker jag försöka börja nåt nytt band (tänk dum i huvudet youth crew typ Floorpunch/Project X), har lite material men har inte pallat fråga/hitta folk som vill spela det, vi får väl se om det blir nåt eller inte !

Inga kommentarer: