söndag 21 december 2014

Diverse scenkaraktärer summerar 2014 - Martin (Vindicate This! m.m.)

Paco avrundar 2014 med att låta scenkaraktärer från Sverige och utlandet enligt ett standardiserat formulär och ur ett subkulturellt perspektiv utvärdera 2014. De "intervjuer" som är gjorda med icke svenskspråkiga har jag låtit bli att översätta, såväl för att spara tid som för att inte omedvetet färga svaren. 

Martin är ett påsköansikte boendes i Sveriges avträde Malmö. Här har han mellan möllangrejandet och faderskapet fått in scenrelaterade aktiviteter som bandet Vindicate This! (tidigare sjöng han i The Mockingbirds), fixat spelningar under Klubb Pogo-flaggan och nyligen startat en blogg där han frågar folk vad dom tycker om Rancid (http://www.stolthetfordom.blogspot.se).

Årets bästa släpp: svagt skivår i mitt tycke (tycker jag inte alltid det?) - förra året rasade det ju in godbitar med Criminal Damage, Bishops Green, Hammer and the Nails, Hard Skin med flera och det är det som fortsatt spinna i år på min skivspelare i stor utsträckning. I år har inget riktigt fått mig att vilja slita av kläderna. Men Maraboots svanesång, Oldfashioned Ideas - dont believe a word they say LP och Urban Savage - let thunder roar LP var bra som fan iaf. Och kul att Projekt 9 sjuan äntligen kom samt Nya Givens dito. Har dock en känsla av att båda de banden kommer spotta upp sig ytterligare till nästa släpp... Kul med ny Rancid var det också men bara 7 hits av 14 (!) när man vant sig vid 18 av 20 ger trots allt ett litet ljummet intryck. Men den växer...

Årets bästa gig: Grymt år för min del tyvärr dubbelbokade jag mig dock för Oppressed 1. Komintern Sect och Templars på PSK 2. Argy bargy/Cock sparrer Wolverhampton. 3. Sham 69/Angelic Upstarts London 4. Maraboots/Guttersnipe Malmö 5. Malmö Hc-fest ffa Urban Savage och rockgudarna i Vindicate This! Malmöscenen öht är bäst, oi!scen haft gig var månad, flera utländska, hc folket likaså.

Årets besvikelse/sämsta släpp: Varje år det inte släpps en Templarsplatta blir jag putt. Att jag inte vann på lotto o köpte ALLA skivor så man var klar sen. Fascismens framfart på gatan o i parlamentet och rövslicket på dom såväl i oi!scenen som samhället. Jag förespråkar dödning snarast annars vaknar vi snart upp med "The Final race war" som nationalsång och tvingas bära folkdräkt istället för Ben Sherman o Bomber.

Vad är dina planer för 2015? Äntligen få ut ny Vindicate this!-skiva full med grov manlig stolhet och pride. Malmö Oi! Combat SHARP gig i Maj. Tips till folket: RÖSTA RÖTT FÖR HELVETE! Oi! means Oi!

Inga kommentarer: