tisdag 10 juli 2012

Discharger / Jenny Woo - Clockwork Patriots LP

(Discharger / Jenny Woo - Clockwork Patriots LP - Randale Records) Vet att jag är garanterat sist på den här bollen, men så är det ibland. Om det här är en split eller mer av ett samarbete vet jag inte. Hur som helst mötas aldrig Jennys röst med Discharger-sångarens, så det kunde lika gärna vara vilket som. Jenny Woo är kvinnan som skiter tid. Inte bara har hon såvitt jag vet ett ganska krävande och ansvarsäskande jobb - hon är dessutom på turné jämt samt spelar in med än den ena än den andra scenprofilen. Jag har bara hennes debut Alberta Rose sedan tidigare, en skiva jag tycker är sådär. Jenny funkar bra men är inte särskilt engagerande när det är vanlig folk, men sämre med punkigt kompband, så jag har svårt att se den musikaliska relevansen ibland. Här får hon dock glänsa rejält i mötet med Vitt-Linne-Oi!-bandet Discharger, som spelar powerstreetpunk på det holländska viset (en mix av Banner of Thugs, Discipline och Badlands). Jag har hört att de körde rätt mycket metal på senaste fullängdaren, men det finns det inte mycket av här. Skulle vara trallmetallåten Born Immortal som jag gissar är en omtagning på titelspåret från skivan med samma namn (som jag recenserade för typ åtta år sen i ett papperszine men som jag inte lyssnat på sedan dess). Sämst är det när det är svårt skitnödig Badlands-folk och det sneglas åt Social Distortion/Johnny Cash men mest låter typ Nickelback. Bäst funkar det i de två inledande spåren I Believe och Never Surrender, där det är som en ganska lyckad fusion av de tre först droppade referenserna. De kommer också undan med sin tolkning av The Oppresseds Riot. Jenny är bäst i Sound of The Scene där hon kompas av ett punkband (Discharger får man förmoda) som inte är lika svårtillgängligt producerat som det hon begagnade sig av på Alberta Rose. Annars är det samma halvtrista folkmusik med subkulturella texter, där ändå Blue Collar sticker ut. Bra köp om man gillar holländska vita linnen och/eller Jenny Woo. Fritt fram att förklara för mig vad titeln egentligen betyder förutom att den är tufft skinheadsig.

Inga kommentarer: