måndag 27 februari 2012

The Negatives / Vitiators - Switchlight Records Split Vol. 1 CD

(The Negatives / Vitiators - Switchlight Records Split Vol. 1 CD - Switchlight Records) Först och främst: Kul med ytterligare ett aktivt svenskt skivbolag som satsar på gatpunk! Det här är första delen splitar i en serie, får vi hoppas, med veteranerna i dubbel bemärkelse; The Negatives, och ett band som vi får anta uppstod ur askan efter CDCP och består av medlemmar från nämnda band och Royal Stakeout och Suicide Syndicate, bland andra.

The Negatives inleder med fyra låtar av sin karakteristiska fusion av 77-punk och mer modern streetpunk. Jag tycker att man kan jämföra dem med UK Subs, och precis som i det fallet är det kvalitativ punkrock det handlar om, men som inte lyckas entusiasmera mig alls utan tyvärr rinner av mig ganska fort. Det är märkligt, för här finns alla tänkbara ingredienser för en lyckad punksoppa: tempo, starka riff och lättskrålade refränger. Men något saknas som sagt. Bästa låten är Freedom.

Vitiators fyra bitar låter betydligt mer opolerade, nästan lite ofärdiga i en jämförelse. Deras sound och låtar är intressantare och har mer attityd, men inte heller de lyckas nå ända fram tycker jag. Musiken är ganska mycket CDCP: En blandning av Oi!, UK82 och hardcore, och Street Rebel har en bra refräng, men något fattas och jag hoppas att Vitiators kan hitta den saknade biten inför nästa släpp. Skulle gärna höra dem sjunga på svenska (skånska) då jag saknar ett skånskt gatpunkband som sjunger på modersmålet som motvikt till Bob Hund-band som Bäddat för Trubbel.

Saknar också en liten booklet med texter eller annan info.

Inga kommentarer: