tisdag 28 februari 2012

Gamla Pengar - Stekt Orm Promo CDs / Stekt Orm CDs/7"

(Gamla Pengar - Stekt Orm Promo CDs / Stekt Orm CDs/7" - Beat Butchers) Två promos på samma släpp, varav den ena är ett smakprov med en extra låt som inte är med på själva släppet. Jag recenserar båda i samma text. Det här är min första bekantskap med Gamla Pengar. Jag har alltså inte hört den hyllade, självbetitlade debuten, så jag har en lite annan utgångspunkt än vissa andra punkrecensenter som jag läst avhandla bandet.

Klart är att jag väntat mig betydligt mer pubrockig gbg-punk av klassiskt GBG Sound-snitt. Gamla Pengar spelar mer en slags korsbefruktning av Göteborgspunk i stil med Slobobans Undergång och Attentat och någon typ av slö, emotionell hardcore (snabb arg hardcore endast i Stekt Orm 2). Det är inte alls dåligt, produktionen är skön och texterna egna och bra. Helhetskänslan andas bitterhet och ångest, och ett par av låtarna, som Troublemakers-med-tår-i-ögonvrån-doftande Dödansardag och Mitt Liv Är Över är riktigt bra! Extralåten på tvålåtars-promon; Känner Du Mörkret är dock en riktig filler. Om Stekt Orm nu var ett steg i fel riktning för Gamla Pengar är jag riktigt sugen på att höra första släppet.

Inga kommentarer: