söndag 8 januari 2012

Orgullo Sur - Salud Por Los Skinheads CD

(Orgullo Sur - Salud Por Los Skinheads CD - Pure Impact Records) Orgullo Sur (Sydlig Stolthet typ) kommer ifrån södra Chile och fullängds(?)debuterar här med ett nio låtars album byggt på ett mycket beprövat koncept. Det rör sig om en väldigt typisk melodiös treackords-oi! som man har hört jag vet inte hur många gånger förr, men kanske inte på chilensk spanska, då de andra chilenska gatpunkband jag kan dra mig till minnes (kommer inte mycket längre än till Ocho Bolas...) inte riktigt har/hade samma melodiösa ådra. Det är trevligt och lättlyssnat, med singalong-refränger som sig bör när det gäller CFG-punk med skinheads bakom spakarna, men det når inte riktigt hjärtat, och om det beror på Pacos högst begränsade kunskaper i spanska språket eller något annat låter jag vara osagt. De bästa låtarna sticker ut så mycket som låtar på en sån här platta kan sticka ut och det är den lugnare Puerto Montt som för tankarna till Division 250, titelspåret samt Skinhead Chile och Sexo en la Leñera , vars inledande gitarrslinga är en snygg och förmodligen omedveten plankning av leadgitarren på De Lyckliga Kompisarnas Röd Fredag. Salud Por Los Skinheads är en riktigt klassisk trea på en 1-5-skala, om nu Paco skulle syssla med betyg: Bra, men lätt glömd.

3 kommentarer:

Papa sa...

CFG-punk?

Paco sa...

Som går i ackorden C-F-G eller motsvarande. VT! är ett typiskt icke-CFG-band.

Myhrberg sa...

Jag tycker skivan är riktigt skön faktiskt :) jag fattar inte många ord men låten Salud por los Skinheads svänger ju som fan.

Jag vill minnas att dom planerade att släppa någon EP/MCD vid namn "A tribute to British Oi!" eller nåt i den stilen. Paco kanske vet mer om det?

/Myhrberg