tisdag 17 januari 2012

Offensive Weapon - S/T CD

(Offensive Weapon - S/T CD - Pure Impact Records / Crowbar Records) Ett hyfsat nytt Oi!-band från New York som här släpper ett åtta låtars album på belgiska Pure Impact. Det låter väldigt amerikanskt, men samtidigt ganska eget eftersom det är ett hopkok av lite allt möjligt. Jag hör Anti-Heros i Rock Against Terrorism och både Oxblood och Cockney Rejects i The Storm is Coming. Däremellan slängs det in leadgitarr som ibland låter en smula viking och/eller metal - främst i We Walk Alone och titelspåret - och hela tiden är det New Yorkska hardcore-arvet närvarande. Es Por Tu Nación är en cover på en cover, nämligen på Valencia-bandet Klans version av Böhse Onkelz Wir Ham Noch Lange Nicht Genug. Det är dessutom vid sidan av The Storm is Coming skivans bästa låt vilket inte kan kännas särskilt kul för bandet. Texterna är förmodligen inte nåt att höja på ögonbrynen över i USA, men med Europeiska glasögon på näsan är de såklart styvnackat konservativa, kompromisslösa och patriotiska. Offensive Weapons Offensive Weapon är på det hela taget ganska bra, men jag tror inte att det är något jag kommer spela särskilt ofta. Skivan klockar in på drygt 20 minuter och kunde gott vara fyra låtar längre.

3 kommentarer:

Niklas sa...

Om någon skulle vara intresserad så har vi denna skiva i 3 olika färger på vinyl, 1 ex av varje färg.

Mejla på niklastornblom@hotmail.com

Myhrberg sa...

Låter ju halv intressant faktiskt. Jag hade visst en drös av skivan liggandes såg jag, men av någon anledning så har jag aldrig lyssnat på den. Men det är ju torsdag så man sitter ju och suger på en folköl och en kask så nu åker den faktiskt i spelaren :)

Hade dock ingen aning om att den bara var 20 min, så man får väl ta och sänka priset på den till en rimligare summa.

Sen måste jag ju bara tillägga att det är Pure Impact och Crowbar Records som har släppt den :)

Mvh
Myhrberg

Paco sa...

Myhrberg>> Sant, åtgärdat!