torsdag 3 november 2011

Carcereduro - A Chaque Époque ses Héros CD

(Carcereduro - A Chaque Époque ses Héros CD - Pure Impact Records / Bords de Seine Records) Ännu ett exotiskt band som säger sig (?) spela vikingarock. Den här gången är det fransmän det gäller och inga mindre än det äkta paret Kroub och Elo, till vardags hemmahörande i hårdföra Pontoisebandet Haircut tillsammans med en medlem från Urban Crew, samt nån metalsnubbe. Jag kan tänka mig att Max även var Urban Crew-killen i Tir Groupe (kan inte kolla då mycket av mitt referensmaterial för tillfället är magasinerat) där Elo och Kroub också återfanns och vars sound Carcereduro i mångt och mycket anammat. Bandet spelar hård och driven punk med influenser från oi!, hardcore och metal (utan att någonsin rasa iväg i tempo) och med Kroubs primitiva sång och små nordiska folkmusik-licks, samt violin och även säckpipa (!) på någon låt här och där. Jag skulle aldrig kalla det för vikingarock med hänsyn till musiken - här måste jag åter referera till Tir Groupe - men det kan hända att texterna avhandlar skäggiga män, flugsvampsbrygder och andra högaktuella fenomen. Det är ganska bra, men lite enahanda, och de bästa låtarna är balladiga Peuple du Nord, där Elodie sjunger ett långt intro, samt Premier Amour, vars violinslinga låter Mansic. Andra detaljer att notera är att Enhärjarnas Kust till Kust tolkas under titeln Berserk. A Chaque Époque ses Héros innehåller tolv spår, intro och outro inkluderat.

Inga kommentarer: