tisdag 28 juni 2011

Oldfashioned Ideas - Fight Back! 7"

(Oldfashioned Ideas - Fight Back! 7" - Hommage de Poul Records / Switchlight Records / Norrlandsshit Records) Sjutummare som släpps ungefär samtidigt som Oldfashioned Ideas' fullängdsdebut We're In This Shit Together kommer ut som högst limiterad LP på Switchlight. Gillade du albumet (vilket jag gjorde, här kan du läsa recensionen) kommer du att tycka mycket om den här EP:n vars låtar alla skulle ha kunnat platsa på fullängdaren och vice versa. Det rör sig sålunda om enkel, melodistark oi! utan krusiduller och med rå sång - mer amerikanskt än brittiskt, men oroa er inte - det är inte tal om någon flåshurtig "streetpunk". Niclas, Per och Gustaf rör sig snarare kring band som The Outsiders och Bonecrusher, det senare i synnerhet i de slöare låtarna. På Fight Back! heter den långsammaste Home Ain't Home och är ett utmärkt stycke melankolisk oi! med smak av Orange County. Det är den bästa låten, men jag tycker om sjuans alla fyra spår. Texterna är bra och eftertänksamma och skulle förmodligen vara helt fantastiska på svenska, och där har vi det enda felet jag hittar med Oldfashioned Ideas - att de sjunger på engelska. Och det gör de bättre än de flesta, så det är inget stort fel. Köp såklart!

1 kommentar:

Papi F sa...

Kanon! Bättre än fullängdaren tycker jag!

Sen tycker jag sjunga-på-svenska-normen börjar kännas fyrkantigt... älskar swe-punk men tycker inte att allt per definition blir bättre om det är på svenska.