söndag 15 maj 2011

Pastoratet - Ur Skitig Synvinkel CD

(Pastoratet - Ur Skitig Synvinkel CD - Idiot Records) Jag har sett namnet Pastoratet skymta förbi i punksammanhang, kanske fått en vänförfrågan på myspace och så vidare, men jag har aldrig tidigare hört dem. Jag har nog tagit för givet att det har rört sig om någon typ av kircore eller utklädd ume-77 eftersom såna band tenderar att döpa sig till valfritt substantiv i bestämd form. Kanske blev jag därför glatt överraskad när Pastoratet visade sig lira välspelad trallpunk mittemellan Cosa Nostra och Charles Hårfager. Glatt och glatt förresten... det är kul i några låtar, exempelvis inledande Enheten, i Punkpolis och i Fridens Liljor och nån till, sen blir det lätt lite för enahanda, lite för snällt och ibland även lite för mekigt. Tillåter även mig själv att undra vad som hänt sedan jag själv var en liten pojke och trallpunkarna hade dreads, fjällrävenjacka från UFF och palestinasjal? Pastoratet ser mer ut som Carmen-suputer med rockstjärneambitioner. Alltså, inte för att det spelar nån roll, men ändå. Kontentan är att Pastoratet är gedigen poppig snällpunk, precis som exempelvis Trevolt - underhållande för stunden men utan att lämna avtryck. Tolv låtar och digipak utan instick.

Inga kommentarer: