torsdag 20 januari 2011

Asta Kask, Dobermann Cult, Abjekt & Spotlicks, Klubb Gås/Kolingsborg, STHLM, 20110115

Alltså. Den här kvällen handlade, för mig, något mer om öl och sällskap än att se band spela.

Med tacos och Irish Coffee värmdes det upp inför spelningen och delar av sällskapet var på tok för överförfriskat för att få vistas i möblerade rum när vi anlände till Kolingsborg. Detta hade dock inte v akterna något problem med, utan vi blev alla insläppta. Det var många bekanta ansikten vilket så klart var jävligt trevligt, till skillnad från stället ölpriser. Senaste Ex Animo inhandlades och bjöd dagen efter på trevlig läsning, även fast det verkar ha ändrat inriktning sen senast jag läste det och nu handlar mer om crust än något annat, vilket jag inte är särskilt insatt i.

Först på scen var Spotlicks men sena som vi var missade vi dem. Att döma av det vi hade hört på myspace innan kände jag dock att det inte gjorde någonting och enligt uppgift från närvarande hade det inte varit så bra. Istället väntade jag på att Dobermann Cult skulle börja spela. De öste på ganska bra och sångaren Martin hoppade i vanlig ordning omkring, ner från scenen och upp igen och ner igen och upp igen. Jag äger båda Dobermanns skivor och har lyssnat på dem en del men av någon anledning vill inte titlarna fastna så det blir ingen namndroppning.

Mer öl, mer prata med folk, och sedan dags för Abjekt som jag lyssnade så smått på, men inte kollade på alls. Jag stod placerad bakom en trappa. Det lilla jag brydde mig att lyssna på lät bra men det är inte någon musik som jag har ett brinnande intresse för.

Asta Kask, något sena har jag för mig, klev på scenen så småningom och det var ju för att de skulle spela som jag befann mig på Kolingsborg. Jag stod och köpte öl när de drog igång och tänkte typ "fan vad klent ljud det är, jämfört med de andra banden". Ett par sekunder senare kom Poor Old Thorsten fram och påpekade att det inte fanns någon basist på scenen och alla bitarna föll på plats. Micke i Asta Kask sa sedan också att de aldrig har ställt in en spelning så varför skulle de göra det nu, bara för att basisten var sjuk? I vilket fall som helst, bortsett från det lite tunna ljudet, så var det ett bra gig. De lirade i princip alla låtar som man vill höra när man ser dem och sen var det inte mer med det. En öl till, sedan hemgång. Det var det hela.

//Snigel-Hans

Inga kommentarer: