söndag 21 november 2010

V/A - Oi! Fuck You - Best of British Volume One CD

(V/A - Oi! Fuck You - Best of British Volume One CD - MFS) Den här plattan införskaffade jag för ett bra tag sedan. Då lyssnade jag igenom den ett par gånger, men blev inte direkt lyrisk över vad som skulle kunna vara en mycket spännande samlingsskiva. När MFS nu skickar skivan som rec-ex och jag får anledning att lyssna på den igen tycker jag fortfarande ungefär samma sak. Inte för att Oi! Fuck You är dålig utan snarare för att den nästan är helt i avsaknad av hits, och för att man inte blir överraskad alls. De nya bekantskaperna var då när jag köpte skivan åtminstone ett par stycken, men inga av dem låter speciellt spännande. Fatal Impact är det av de nya banden som övertygar mest med sin The Last Resort-doftande oi! De bästa låtarna på skivan är de ärrade veteranernas; Condemned 84 med inledande The Sound of Oi!, Super Yob med Rough Justice, On File med Stuck in '82 (en av de många riktigt bra låtarna på Breaking Rules, men här i en annan inspelning, låter lite demo), Splodgenessabounds med You've Been Splodged som låter överraskande mycket Cock Sparrer á 1977 och Vicious Rumours med G.Y.K.D. som också återfinns på svensksläppta Farticus. Skivan består också av mediokra punkpraliner signerade TMF, Scum, Retaliator, Loyalty, The Gonads, Code 1, Overload, Nobodies Heroes och Churchill samt tre bonusspår (signerade TMF som tolkar Cockney Rejects, Retaliator - som gör det bästa jag någonsin hört med bandet i form av en cover av Green Green Grass of Home - och Churchill, som är mycket bättre här än på den ordinarie skivan, så att säga) eftersom det här är andra editionen med betydligt snyggare omslag än vad originalet hade. Vad man än tycker är det här en oumbärlig guide till dagens brittiska oi!-scen, och att jämföra med 90-talssläpp i stil med Oi! The new Breed.

Inga kommentarer: