onsdag 28 juli 2010

Slöa Knivar, Makabert Fynd, The Lowlifes & Sex Pistols-Tanten & Mockfjärdsvapnet, Klubb Control/Sugar Bar/STHLM, 20100724

Mycket folk på Sugar Bar då Makabert Fynd släppte skiva och spelade på Sugar Bar med Slöa Knivar (också aktuella på Punkkarnevalen i augusti), The Lowlifes som ändrat sättning då Bucka-Hans (till vardags sångare och gitarrist i Poor Old Slugs) ersatt Ronja på basplatsen, och Sex Pistols-Tanten & Mockfjärdsvapnet (kul namn, dåliga vibbar). Ett hyfsat intensivt regn föll under kvällen äntligen över Stockholm, och det var den allra största behållningen med dygnet.

Bra (eller dålig beroende på hur man ser det) blandning på folk när det är i Klubb Controls regi; hipsters, psykos, postpunkare, skinheads, krustare och punks i fungerande symbios. Först ut var Sex Pistols-Tanten, som frontades av Novelties-sångerskan. Det lät bättre än vad jag trodde men kändes posig -77-retro a la Umeå. Sminkad maskering, partyfrisyrer etc, ni vet.

The Lowlifes, som jag såg för artonde gången om jag räknat rätt gjorde som vanligt en classy spelning. Stenhård punk enligt ett recept som patenterades i England kring -82 ackompanjerat av en väderlek icke helt olik den under kvällen rådande. Bucka-Hans gjorde ett utnärkt jobb med basen och naglade setet minst lika bra som någon annan i bandet.


The Lowlifes numera; Opoku, Bucka-Hans, Ville, Jocke

Mark-Alberts Fynd intresserar mig föga, så jag förfriskade mig med tilltiggd dyrhets-stöl i väntan på Slöa Knivar. De är ett coolt gäng faktiskt, svårt att värja sig mot den energiska hardcoremusiken med den provocerande frontande lilla cirkusartisten. Disturbing, men på ett jävligt bra och punkigt sätt. Sen gick jag hem

.
Slöa Knivar

1 kommentar:

Anonym sa...

Trodde posig 77-retro var precis din grej