söndag 9 maj 2010

Topper - Punk Don't Death... Just Get Through It CD

(Topper - Punk Don't Death... Just Get Through It CD - Supernova Records) Jag minns första gången jag hörde Topper. Jag satt och monterade kretskort på mitt första riktiga jobb och radion som skvalade dagarna i ända började låta punk när Once a Punk Always a Punk spelades. Redan då minns jag att jag undrade över vad det var för jävla band som jag inte hört talas om innan, varför den typen av ganska omodern punk helt plötsligt spelades på radio, och varför sångaren lät så gnällig och inte kunde sjunga på engelska. När Punk Don't Death... ramlar ner i brevlådan sisådär tio år senare kvarstår ungefär samma frågor, trots att jag vid det här laget sett bandet live ett par gånger och vet vilka typer det är. Den här plattan är inte utan hits. Första singeln från skivan, Suburbs, har en riktigt svängig refräng och åtminstone en till synes vettig och aktuell text (skulle gärna se att texterna var inkluderade i bookleten, så eventuella missförstånd kunde undvikas eller vissa begrepp redas ut, men tyvärr...). Även Do You Love Your Country är riktigt trevlig lyssning, och Stiff Little Fingers-doftande Debbie, som dock känns lite Lars Frederiksen-gubbig. Tio låtar välskriven punk med 77-känsla, svag sång med Jake Burns-komplex och halvdana texter sammanfattningsvis - och så en helt meningslös dub(?)-version av den gamla singeln som spelades på elektronikfabriken i Brest där omkring 2000.

Skivan släpps 26 maj.

1 kommentar:

Bernando sa...

Still listen to Gotta get away haha älskar den jävla låten.