söndag 23 augusti 2009

Pretzeltown Festival, Södertälje, 20090822

Till skillnad från tidigare år som jag varit på Pretzeltown (eller vad det nu hette då; Backbeat Club var huvudsaklig arrangör då såvitt jag minns) var årets upplaga av festivalen en tredagars historia, ägde rum på två scener framför en mycket större publik än förr, och var smockfull med märkliga metalband. Jag kom dit hyfsat sent på eftermiddagen och ville mest se Troublemakers och Asta Kask, men gärna Trevolt också.

Vi kom lagom för att se de fyra sista låtarna med Malmöbandet. Trevolt var ett sånt band jag instinktivt ogillade, men som jag - när jag väl hörde dem - faktiskt upptäckte att jag tyckte var helt okej. Melodiös, snabb, välspelad punk på skånska helt enkelt, och nedan bifogade låten I Dina Ögon var en av låtarna vi hann med att se. Publiken bestod av en hel massa små roliga punkare som verkade ha kommit från halva Södermanland. Det var ett sant nöje att studera nitjackornas motiv och orimliga kombinationer av band och politiska slogans. Bäst i test var förmodligen den riktigt snyggt designade ryggen med kombinationen freds- och anarkafeministsymboler och Condemned 84.

När Skitarsle spelade drack vi öl på bryggan, men Hjalle från Norrtäljebandet Koncentrationssvårigheter tyckte att det var riktigt schysst. Vi växlade från bryggan till Stationskrogen innan Troublemakers gick upp på scenen. Det var ett riktigt schysst gig, både från bandets och publikens sida. "Klassiker" som Mammas Flickor, Ein Zwei Polizei, Staden Göteborg och Lilla Blå blandades med en hel del låtar från Troublemakers nya släpp, så jag hängde inte med så bra.

Asta Kasks spelning var också jäkligt bra, trots att vissa av oss reagerade på multipla extranummer, t-shirt-lumpning, och andra divalater. Låturvalet kunde ha varit baserat på Aldrig en LP hellre än En För Alla Ingen För Nån, även om Astas senaste album håller sjukt hög kvalitet för att ha spelats in så lång tid efter det dessförinnan senast släppta alstret. Hitkavalkad var det ändå, några favoriter som spelades var AB Böna och Be, Ringhals Brinner, Inget Ljus, Lasse Liten, Den Mänskliga Faktorn, Landsplikt, Välkommen Hem, Psykiskt Instabil, Patriarkatet och Européer. Kanske dags för en ny platta snart, Asta? Publiken röjde hur som helst vilt och sen åkte Paco hem.

Gratis är gott, så det var en trevlig kväll i Södertälje. Som kompensation för bristen på bildbevis bjuder jag på lite Trevolt:

6 kommentarer:

Bernhard sa...

Lamaste videon på länge.

Pelle-Pung sa...

Kom och tänka på en sak om din blogg. Vad hände med "Radar Collection" och "Ville Rekommenderar"? Måste ju finnas tusen nya roliga bilder på Radar och Ville kan säkert tipsa om fler Ryss-punkband. =)

-DES- sa...

Bra låt!

Paco sa...

Pelle-Pung>> Cheddar Collection återuppstår den dag nån paparazzi skickar lite schysst material. Han har blivit så städad på sistone, i varje fall i min kameras sällskap...

Ville hade nåt fel på sitt rip-program eller nåt, jag är på honom ibland.

Bernando sa...

Såg Asta igår i Huksvarna och blev lite besviken att dom inte körde "Åt far". Spelade dom denna på Pretzeltown eller har dom helt och hållet struntat i vad jag och mång andra ser som Astas bästa låt?

Paco sa...

Bernardo>> Till Far, som låten heter, spelades inte i Södertälje. Och när jag tänker närmare på saken har jag inte sett den på någon annan Asta-spelning heller.