måndag 18 maj 2009

Gatans Lag - Låt Mig Stanna Tre Dagar i Himmelen Innan Djävulen Vet Att Jag Är Död CD

(Gatans Lag - Låt Mig Stanna Tre Dagar i Himmelen Innan Djävulen Vet Att Jag Är Död CD - Kjell Hell Records) Gatans Lag slog igenom på ett sätt som inget svenskt gatupunkband gjort inom rikets gränser på väldigt länge, om någonsin. Redan innan de hunnit släppa sin första skiva hade ryktet om bandet spritt sig bland punkare och skinheads såväl som festivalspexare och alternativfjortisar. Personligen älskade jag de fem låtarna som senare kom att bli en officiell demo, och vars material kom att inkluderas på debutskivan Alla Hängda Rövares Själar; också den släppt på Kjell Hell. Det albumet var sprängfullt med låtar, men inga av de "nya" låtarna nådde upp till kvaliten på första demon, med något enstaka undantag. Nu, på Sveriges nationaldag, i anslutningen till giget med The Clichés och Super Yob i Göteborg, släpper så Gatans Lag det svåra andra albumet. Mer sparsmakat - skivan innehåller bara åtta låtar plus ett bonusspår - och mer polerat; mer enhetligt producerat och med garnering av såväl saxofon som orgel visar det sig vara en mycket lyckad uppföljare. Bandet låter om inte pubrockigt (som någon ansåg) så i alla fall ganska proggigt, fast på ett bra sätt. Texterna är som sig bör mer varierade, även om man fortfarande känner igen våldsromantiken, alkoholismen, hatet och desperationen från Gatans tidigare alster. Men för att överleva som ett riktigt band, och inte bara som ett skojigt projekt var det tvunget att buskisen fick ge vika för lite mer nyans. Inledande Fy Faan Vilka Hårda Tider är en mycket charmig och utlämnande bit, och även om följande tre låtar är något av en transportsträcka har man glömt det efter de sista fem fantastiska spåren; sommarhymnen Jag Kommer Hem, tidigare släppta När Henke Bröt Käken På Avenyn, verkstadsproggiga Hårt Mot Hårt med kvinnlig gästsång (är det månne en av Körsbärsfittorna?), skinheadavhandlingen Vi Ska Ta Tillbaka Vad Dom Snott med trevlig baktakt, samt avslutande bonusspåret/covern av This Land. Gatans Lag är nog här för att stanna, och de lever fortfarande som de lär.

3 kommentarer:

torti sa...

"är det månne en av Körsbärsfittorna?"

nej. hon heter lotta och är en rockabilly/rock´n roll tjej. tror jag.

Jimpa sa...

Min första tanke var densamma. Hon låter rätt lik hon som sjunger i Körbärsfettera. Och visst kör flickorna i det bandet med viss Rockabilly attribut? jaja vem vet!

Anonym sa...

Recension av samma platta finns här med: http://ekevalla.wordpress.com/2009/05/26/recension-gatans-lag-lat-min-sjal-stanna-tre-dagar-i-himmelen-innan-djavulen-vet-att-jag-ar-dod/

/VfE