tisdag 6 januari 2009

Nytt fanzine + annat

Som folk kanske har märkt har utmärkta Stockholmsfanzinet Non Serviam inte kommit ut med något nytt nummer på ett tag. Som tur är har halva NS-redaktionen, närmare bestämt den kvinnliga delen, prånglat ut första numret av sin egna produktion; Ex Ánimo. Denna superba debut innehåller gigrapporter från spelningar med bland andra Anti-Flag, Buzzcocks, Charta 77, Imperial Leather, Regulations, Masshysteri, TV Smith, Baboon Show och The Lowlifes, samt från West Coast Riot och Capital Chaos. Intervjuas gör serieskaparen Kattis och Arboga-bandet Pasted. Mycket underhållande läsning. Hoppas Ex Ánimo kommer lyckas hålla en frekvent utgivningstakt. Maila exanimo2008@hotmail.com om ni är intresserade av att beställa ett ex.

Något som slagit mig är annars hur sur jag verkar vara under mustaschen. Inte minst märks det när man läser på Turist i Tillvaron, där Sörling recenserat samma skivor som jag (Hanna Hirsch och Epidemics), men lyckats belysa det som var bra med utgåvorna i stället för att haka upp sig på det man retar sig på. Så jag tänkte att jag skulle slå an en mer positiv ton...

Tills jag tankade ner och läste anti-oi!-fanzinet Fruktad. En gammal Svart Parad-medlem var ena halvan av redaktionen för det här puerila numret. Var det inte de pretentiösa hororna i Svart Parad som lämnade punken för karriärer som poliser och fallskärmsjägare, typ? Kanske inte Jörgen var en av dom, men Svart Parad har jag alltid sorterat under de mest hycklande punkbanden i Svea Rikes punkhistoria. Den största behållningen med Fruktad #4 var insändaren undertecknad Mart (jag tar för givet att det gäller Hällgren) för att den var så söt. Klart han vill att alla ska vara vänner, nyponsoppakillen ;)

5 kommentarer:

Anonym sa...

Måste införskaffas omedelbart, mailadress någon? Innebär detta att Non serviam gått i graven helt...? Hoppas inte! Fanzine abstinensen är total just nu...

Anonym sa...

Paco>> Tror du har rätt när det gäller Mart. Se bara sida 7 i "Fruktad".

Slobodan Burgher sa...

Jamen kanske skulle dopt skitsidan till "skins is hippies" ha ha

Anonym sa...

Man bör förstå att det var andra tider då. Oi var inget positivt inom den svenska punkscenen då. Vad det gäller Svart parad så florerar det något kostigt rykte om poliser och fallskärmsjägare som är helt galet fel. Jag vet att Löken (Rövsvett) sa något om det i Close up för länge sedan, men som sagt det är helt fel.Om sedan Svart parad var hycklare eller inte får stå för var och en. Tompa är ju fortfarande aktiv i Uncurbed, så honom bör man ju kunna få tag i ganska så enkelt och fråga ang hyckleriet.

jon_andersson666@hotmail.com sa...

Går det fortfarande att få tag i papers zines ??
hade vart oerhört kul =)